Eco-max kantoor in Brabants landschap
‘Proyecto Roble’ is een rood gebouw met een groen verhaal. Bij deze uitbreiding voor Van Helvoirt Groenprojecten staat bewust bouwen in alle facetten en op alle schaalniveaus hoog in het vaandel. Met een uniek groendak dat is ingericht als helofytenfilter, klimmers als zonwering en een vijver voor daglichtreflectie. Het gebouw is ontworpen volgens de principes van Cradle to Cradle en in alles gericht op Feel Good en Samen Werken. Ook het maatwerk interieur is volgens dezelfde uitgangspunten ontworpen.
Vanuit de overtuiging dat een andere vorm van samenwerking een voorwaarde is om duurzame projecten te realiseren en innovaties in de bouw te stimuleren, is hier een innovatieve samenwerkingsvorm van ontwerpende en bouwende partijen opgetuigd; het Bouwteam+. Hierin kantelt het bouwen naar een horizontaal proces en wordt de aanbesteding in tweeën geknipt. Het doel daarbij is om een klimaat te scheppen waarin partijen worden uitgedaagd. Om bij deelbeslissingen naast de LCA ook architectuurbeeld, prijs, maakbaarheid en andere aspecten mee te wegen is de tool van beslisdocumenten ontwikkeld. Het helofytenfilter vormgeven in een schuin groendak is een concreet resultaat van deze aanpak en een wereldprimeur.
BIOBASED
CLT
P.V. PANELEN
LUCHTWARMTE
LEEMKACHEL
DAGLICHT
REFLECTIE
GRIJS WATER
GROEN DAK
HERGEBRUIK
HEALING
BOUWTEAM +
adres:
opdrachtgever:
ontwerp en onderzoek:
uitvoering:
netto vloeroppervlakte:
adviseur constructies:
adviseur duurzaamheid:
kostencalculaties:
tuinontwerp:
Proyecto Roble - Eco-max kantoor in Brabants landschap
Oisterwijksebaan 8A Tilburg [NL]
Van Helvoirt Pensioen BV
2006 - 2011
2011 - 2012
650m
Pieters Bouwtechniek
DGMR
Vitruvius Consultancy
Studio Van Helvoirt
De Zeven Deugden, Roger Michels bv, GLC Houtconstructies, Reytec, Klostermann Nederland BV, Van Delft Groep, ECOFYT helofytenfilters, Promaat, My Modern, Van Helvoirt Groenprojecten BV
kliek hier voor juryraport BNA GvhJ
prijzen:
winnaar BNA Gebouw van het Jaar 2013, regio Zuid
winnaar ARC12 Architectuur 2012
winnaar Best Verzorgde Boek 2014
winnaar Social Innovation Award 2011
shortlist WAN Sustainable Building of the Year[UK]2013
nominatie Houtprijs 2014
nominatie Archmarathon Awards Milano [IT] 2014
eervolle vermelding Green Building Award 2012
finalist ISSO Award 2014
"...De houtconstructie is van een Japanse elegantie..."
Uit: juryverslag BNA Gebouw van het Jaar 2013 regio Zuid
uitgever:
jaar:
boekontwerp:
Proyecto Roble - De ervaring van een droom
Van Helvoirt Pensioen BV
2014
Yurr Rozenberg
Annie van Helvoirt van der Steen, Bert van Helvoirt, Huib van Zeijl, Daniëlle Segers, Wim van Dijk en René de Wit; met interviews door Hans Ibelings
Het nieuwe kantoorgebouw geeft zijn precieze ligging niet zo maar prijs. De bezoeker rijdt binnen over een uitgestrekt parkeerterrein dat geflankeerd wordt door bedrijfsgebouwen en loodsen, die in niets verschillen van andere gelijksoortige gebouwen. ¶
Het kantoor zelf is niet direct te zien. Maar aan het verre uiteinde van het terrein staan twee eiken, beiden in een perk geplaatst, die iets lijken te verbergen, maar bij het naderen ook iets onthullen. Als je op de bomen af loopt schemert de dieprode kleur van een hoge lattenrij door, die het eigenlijke gebouw als een jaloezie omhult. Schuin dichterbij komend lijken de latten verder uiteen te wijken alsof zij langzaam open getrokken worden tot je voor de ingang staat en zij een vrijstaande gevel blijken te vormen. De bovenkanten van de hoge lattengevel volgen de daklijn van het daar achter liggend, vrijwel geheel glazen kantoorgebouw. In de lattengevel worden uitgespaarde houten poorten zichtbaar die onwrikbaar lijken te zweven en die permanent open staan. Erachter is een tussenruimte die alleen voorportaal genoemd kan worden en die noch gebouw noch ingang is. Het is een overgangsgebied. Je bent er niet buiten en niet binnen. Wel is het er droog en sta je beschut. Bijna onwillekeurig blijf je staan om even rond te kijken. Nu kijk je door de jaloezieën weer naar buiten. Opeens wordt dat deels door het hout afgeschermde beeld spannend als de openingsscène van een film. ¶
Moderne gebouwen hebben geen voorportalen. Die, wat plechtstatige naam is voorbehouden aan klassieke gebouwen zoals kerken, musea, parlementsgebouwen of rechtbanken. Moderne gebouwen hebben hooguit een hal met een schuif- of draaideur. ¶
Voordat je op deze plek goed en wel bent aangekomen blijkt er iets ongewoons aan de hand te zijn. Nog voor je binnen bent in een gebouw dat bijna verborgen is, zoek je al naar andere namen voor wat je al naderend ziet. Geen voor-gevel, maar een gelaagd overgangsgebied, geen deuren maar poorten. Geen hal maar een voorportaal. ¶
Achter het voorportaal wordt het lichter. In ieder mij bekend gebouw kom je binnen in een interieur waar het donkerder is dan buiten. Hier is ook die wetmatigheid doorbroken. Het is er donkerder dan binnen. Licht spoelt in omgekeerde richting naar buiten. Ik voel me als een nachtvlinder aangetrokken door dit licht dat lijkt te bewegen. ¶
Het beweegt ook. Achter een metershoge glaswand die over de volle lengte van de 34 meter lange zijgevel doorloopt, ligt een even lange vijver. Het licht weerkaatst via het wateroppervlak naar het plafond dat schuin naar de vijver gericht staat. Je ziet het water als geprojecteerd golven en trillen. Het plafond is lichtgrijs, maar neemt de kleur van het water over. Afhankelijk van het jaargetijde en het weer wordt het plafond blauwwit, blauwgrijs, of donkergrijs. De kleur van de dag, die met ieder seizoen en tijdens ieder uur van de dag verandert, kleurt het gebouw mee in beurtelings koele of warme pasteltinten. Van rood tot blauw, van hard tot zacht. In dit gebouw ervaar je geen buiten of binnen. Dit gebouw is buiten en binnen tegelijk. ¶
Uit: essay “De ervaring van een droom” door René de Wit
-
-